Direktlänk till inlägg 19 november 2008

Första dagen!

Av Helena - 19 november 2008 21:39

Jaha, då är man igång med tidernas galnaste utbildning...att klicka hönor.

Efter en hyvsad natt i min lyxbädd var vi laddade till 1000 inför dagens övningar, som vi inte hade en susning om hur de skulle gå till.

Vi började dagen med sedvanlig teori, kaffe och lite snack för att sedan gå in i praktiksalen och till alla hönor. Innan det var dax att börja arbeta med hönorna blev vi tilldelade ett bord och en rullvagn innehållande följande:

1 st specialgjord klicker kombinerad godisskål

1 st sopborste

1 st burk med pellets (godis)


Därefter följde träning utan hönor, hålla i koppen utan att ha godis i den, föra den fram och tillbaka genom att bara röra på armen INGEN annan kroppsdel...hönor är väldigt känsliga för rörelser. Det skulle gå snabbt och det var ju inga problem utan godis i skålen. Steg 2 var alltså att göra samma sak med godis i skålen...hej och hå, hur kunde allt godis hamna på bordet?

Efter 30 minuters träning var det då äntligen dax att bekanta sig med hönorna. Öppna luckan, träna på att lyfta dem och sedan var det bara att köra.

Här har Annika hämtat en av sina 2 hönor. Vi alla har 2 hönor var som vi tränar på.

Här har hon full konsentration på sitt uppgift.

Jag förstår att ni undrar om detta kan vara nått men jag kan bara säga FY FAN VAD ROLIGT DETTA ÄR.

Förutom denna superroliga utbildning njuter vi av att vi inte behöver dammsuga, tvätta, diska eller laga mat, att vi sedan har Dalarnas största köpcentrum några hundra meter från oss gör ju inte saken sämre. Nu gäller det att ta tllfället i akt och storshoppa. :-). Hoppas inte min man läser detta!!

Kuckelikukramar!


 
 
alla Strövelstorpslagottona

alla Strövelstorpslagottona

19 november 2008 22:47

Vi kan inte annat än att voffa glatt. Vilken toppengrej
pussar

http://lagottoflickorna

 
Larsson

Larsson

19 november 2008 22:58

Nu blir jag lite avis...tänk den som fick gå på kurs ändå...*suckar djupt*

Må bäst!!

http://www.ymer.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fia

19 november 2008 23:53

Hej Matte, du kan vara lugn. Husse har ingen koll - han bara dammsugar, diskar o lagar mat så han hinner inte kolla bloggen. Valplingarna mår toppen!

 
Ingen bild

Helena o Tosca

20 november 2008 21:31

Har aldrig klickat på hönor, men Tosca och jag har tränat mycket med klicker förut. Det är jättekul!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 6 oktober 2012 09:18

Jösse!!! Den här bloggen hade jag glömt bort att jag hade. Mats påminde mig i samband med att jag skulle försöka komma ihåg vad valparna som Fia har fått hette. Tittar tillbaka och minns dessa underbara små valpar. Några vet jag var dom finns. En som...

Av Helena - 27 mars 2010 08:52

Valparna växer så det knakar. 5 veckor idag. Här kommer lite bilder, nya och gamla.   Svea, Diesel och Nelly 4 veckor   Svea 3 veckor   Svea och Diesel 3 veckor   Nelly och Diesel 4,5 veckor      Nelly 2 veckor.  ...

Av Helena - 20 februari 2010 07:01

Fia har precis som förra gången varit jätteduktig. Den första valpen föddes i min säng, en tik på 200 gram. Nr 2 ut kom ut 30 min senare även det tik på 220 gram, en kvart senare kom sista valpen, en hane på 220 gram. Nu kan vi andas ut. Puss & Kra...

Av Helena - 20 februari 2010 05:20

Fia har varit duktig och fött en lite tik i min säng :-) Fler är på väg. ...

Av Helena - 14 februari 2010 09:09

Nu är det ingen tvekan om att Fia har bebisar i magen. Det är en otrolig aktivitet av sparkar där inne. Längtar. ...

Ovido - Quiz & Flashcards